Ben ik in mijn vorige blog ingegaan op de vraag “Wat is een elektrische mountainbike?”, in deze aflevering ga ik wat dieper in op de verschillende soorten e-mtb’s die je in de winkel kunt vinden. Immers, net als bij gewone mountainbikes bieden fabrikanten verschillende modellen voor verschillende soorten terrein, omstandigheden en toepassingen aan.
Als je op zoek naar een e-mountainbike een fietsenwinkel binnenstapt kan ik me voorstellen dat je een beetje overmand wordt door het grote aanbod. Niet alleen omdat de meeste shops meerdere merken voeren, maar ook omdat deze merken verschillende modellen brengen, die van elkaar verschillen op het vlak van wielformaat, vering, geometrie en onderdelen. Daarnaast zijn de namen die fietsfabrikanten voor de verschillende e-mountainbikecategorieën hanteren zijn niet altijd eenduidig. Ook de definiëring van de diverse soorten e-mountainbikes kan van merk tot merk verschillen. Desondanks is het allemaal niet zo heel ingewikkeld. Ruwweg is de onderstaande opsomming goed bruikbaar als je je gaat oriënteren op een e-mtb:
E-mtb – allround hardtails
E-mtb – trail hardtails
E-mtb – trail full-suspensions
E-mtb – all-mountain full-suspensions
E-mtb – enduro full-suspensions
E-mtb – downhill full-suspensions
Ik loop hieronder deze zes categorieën met je door, zodat je een indruk krijgt of een e-mountainbike uit zo’n categorie al dan niet bij jou past. Daarnaast vind je onderaan deze blog nog een aantal e-bikes die zich niet in de bovenstaande hokje laten persen, maar die wel de moeite waard kunnen zijn.
E-MTB – ALLROUND HARDTAILS
Niet voor niets in de Lage Landen het meest verkochte type. Immers, échte bergen hebben we hier niet en dan volstaat in de meeste gevallen een e-mtb met een starre achterkant (‘hardtail’) en een verende voorvork met tien centimeter veerweg voorop. Bovendien sla je er op het fietspad of in de stad ook geen gek figuur mee. En het comfort dan? Dat is op de relatief gladde Nederlandse mountainbikepaden meestal dik in orde, zeker als je kiest voor een model met 29 inch wielen. Die rollen makkelijker over wortels en hobbels dan de kleinere pendanten. Je vindt allround e-hardtails met verschillende soorten motoren en met op de schuine buis geschroefde of juist volledig geïntegreerde accu’s. Voor het functioneren maakt dat laatste nauwelijks iets uit, maar mooier is dat laatste wel. Bovendien is er bij in geïntegreerde accu’s op de schuine buis plaats voor een bidonhouder. Wel zo fijn op warme dagen.
Haibike SDURO HardNine 2.0 – € 2.399,-
E-MTB – TRAIL FULLIES
Net als bij gewone mountainbikes worden er in de Lage Landen minder full-suspension e-mtb’s verkocht dan hardtails. Logisch; een hardtail is goedkoper, lichter en minder onderhoudsgevoelig. Maar vaak kan het tóch de moeite lonen om wat extra te investeren in een dubbelgeveerde e-mountainbike. Immers, een e-fully biedt meer comfort, meer grip én meer controle. En waar je ook rijdt, dat is altijd fijn. Dubbelgeveerde e-mtb’s in het trail-segment zijn absolute alleskunners die je kunt gebruiken van Appelscha tot de Alpen. De hoeveelheid veerweg voor en achter bedraagt tussen de tien en veertien centimeter. Grote, licht en soepel rollende 29er wielen overheersen dit segment.
Haibike SDURO FullNine 5.0 – € 3.999,-
E-MTB – ALL-MOUNTAIN FULLIES
E-mtb’s uit het all-mountain-segment gaan qua veerweg weer een stapje verder dan de trail-modellen. In deze klasse is vijftien tot zestien centimeter veerweg aan de voor en achterkant de norm. De onderdelen zijn nóg robuuster. Immers, het terrein waar deze e-bikes ingezet kunnen worden vraagt het nodige van de fiets. Natuurlijk, met deze e-fullies kun je gerust een rondje Heuvelrug rijden. Maar in de “echte bergen” zijn ze toch het meest in hun element. Grote of kleine wielen? In deze klasse heb je het nog voor het kiezen. Hou je van wendbaar en speels, dan hebben kleinere 27,5 inch wielen de voorkeur, ga je voor snelheid en stabiliteit, dan hebben grote 29er wielen een streepje voor.
Haibike SDURO FullSeven LT 7.0 – € 4.999,-
Lapierre Overvolt AM 4.5 – € 3.699,-
E-MTB – ENDURO FULLIES
In deze klasse gaat het niet alleen om veelzijdigheid, maar vooral ook om snelheid. Niet alleen omlaag, maar ook omhoog. Je vindt hier dus niet alleen extreem capabele veersystemen met tot wel achttien centimeter veerweg, maar ook krachtige motoren die je snel bovenbrengen. Gaat het eenmaal omlaag gaat, dan ben je helemaal op jezelf aangewezen. Om de beproevingen van zelfs het meest ruige terrein te kunnen weerstaan, staat in deze klasse alles in het teken van sterkte en duurzaamheid. Lees: zeer solide banden, grote remschijven, remklauwen met vier zuigers en extra stevige wielen.
Haibike XDURO NDURO 5.0 – € 6.299,-
E-MTB – DOWNHILL FULLIES
De koningsklasse? Waarschijnlijk wel. Maar óók de klasse, waarbij de motor een ongekende hoeveelheid nieuwe mogelijkheden biedt. Want ga maar na; op een gewone downhillbike is het zo goed als onmogelijk om een berg op te fietsen. Niet voor niets liggen alle wedstrijdtracks onder of naast een skilift. Maar met een e-downhiller heb je gewoon je eigen skilift in het vooronder liggen. Hoe leuk is dat?
Haibike XDURO DWNHLL 8.0 – € 4.999,-
NIEUW: E-BIKE LIGHT
Was de afgelopen jaren de tendens het ontwikkelen van steeds sterkere motoren – zie bijvoorbeeld de extreem krachtige Flyon-motoren met een koppel van maar liefst 120 Nm – er is sinds kort ook weer een omgekeerde trend zichtbaar: geen sterkere motoren en grotere accu’s, maar juist lichtere en compactere motoren en kleinere accu’s. De gedachte hierachter: een e-mountainbike moet zoveel mogelijk rijden en voelen als een gewone mountainbike. De motor is er in deze visie alleen om je een handje te helpen in steile secties en/of lange beklimmingen. Bijna 2 fietsen in 1: een gewone mtb en een e-mtb. Deze trend overstijgt de categorieën die ik hierboven besproken heb. Fabrikanten bouwen deze lichte en kleine motoren en dito accu’s namelijk in verschillende soorten e-mtb’s in, van e-hardtails tot e-enduro’s.
Lapierre E-Zesty AM 9.0 – € 5.999,-
E-CROSSER
Strikt genomen zijn fietsen uit deze groep geen echte mountainbikes. Immers, je gebruikt dit soort fietsen vooral gewoon op de weg. Maar dat wil niet zeggen dat je er niet mee op onverharde ondergronden kunt rijden. Integendeel, dankzij de grote wielen en de voor een wegfiets relatief volumineuze banden met kleine noppen, hoef je absoluut niet om te keren als het asfalt plotseling overgaat in zand, modder of grind. Ook met hobbels en kuilen weten dit soort fietsen wel raad, met dank aan de verende voorvork aan de voorkant. En betrouwbare hydraulische schijfremmen staan garant voor snel en tijdig vertragen, zelfs als het regent. Kortom, nog meer dan een standaard e-mtb is een e-crosser een alleskunner die zich echt overal thuis voelt.
Haibike SDURO Cross 5.0 – € 2.899,-
De keuze is reuze
Je ziet het: de keuze is reuze! Mijn advies bij het kiezen: kijk verder dan alleen maar naar wat je gewend bent. Wat ik hiermee bedoel? Omdat je op een e-mtb bij het trappen geholpen wordt – tot wel ruim drie keer je eigen input! – gaan de oude mountainbikewijsheden niet altijd meer op. Is jouw gewone mountainbike een hardtail omdat je vindt dat een full-suspension niet efficiënt genoeg is, dan zou jouw e-mtb best wel eens een dubbelgeveerde e-fully uit de trail-klasse kunnen zijn. Want hoe je het ook wendt of keert; vanwege de trapondersteuning is de effectiviteit van de pedaalslag bij een e-mountainbike wat minder belangrijk en tractie juist wat meer. En een e-fully beschikt nou eenmaal over véél meer grip dan een e-hardtail. En ben je al wel een fully-rijder, dan zou om diezelfde reden wat meer veerweg helemaal niet zo verkeerd zijn. Heb je nu een normale dubbelgeveerde mountainbike met rond tien centimeter veerweg, dan is het helemaal niet gek om een e-fully te nemen met een veerweg van twaalf centimeter of meer. Dankzij de motor heb je daarvan niet de lasten, maar wel de lusten!