Meestgestelde vragen

Klik op een onderwerp en bekijk de vragen met het antwoord
Bestelproces & Levering
Ons bestelproces
  • Hoe plaats ik een bestelling bij defietser.nl?

    Stap 1: Kies het model uit

    Op defietser.nl staan veel verschillende fietsen. De eerste stap is natuurlijk het kiezen van een fiets die aan jouw wensen voldoet. Wanneer je in De Fietser bent kan een fiets expert je daar uiteraard bij helpen.

      

    Stap 2: Bepaal de juiste maat

    Op de site vind je voor zowel dames-, heren- als kinderfietsen verschillende framematen. Om de juiste framemaat te berekenen is het handig om de binnenbeenlengte te weten van de persoon die de fiets zal gaan gebruiken.

     

    De binnenbeenlengte is als volgt op te meten:

    • Trek je schoenen uit en zet je voeten ongeveer 15 centimeter uit elkaar.
    • Meet de lengte van het binnenbeen van de grond tot kruishoogte.
    • Vermenigvuldig je binnenbeenlengte met 0.65 en je weet de juiste framemaat.
     
    VB: Binnen beenlengte van 90 centimeter. 90 x 0,68 = 61,2. Afgerond is dit framemaat 61.

     

    Stap 3: Bestel de fiets

    Als je een fiets hebt uitgekozen die je wilt bestellen, kan je deze in het winkelmandje plaatsen door op ‘bestellen’ te klikken. Deze button vind je rechts naast de fiets van jou keuze. Voor je op deze knop kunt bestellen moet je eerst jouw fiets configureren. Hierbij moet je een keuze maken tussen o.a.:

    • Dames- of heren frame
    • De maat van de fiets
    • De kleur van de fiets
    • Grootte van de accu (alleen bij e-bikes)
    • Gewenste lader (alleen bij e-bikes)

    Als je alle wensen hebt ingevuld kun je op de bestelknop drukken.

     

    Stap 4: Gegevens invoeren

    Zodra je klaar bent met winkelen ga je naar je winkelmand waar je te bestellen artikelen terug te vinden zijn. Wij vragen eenmalig om je gegevens en je bent niet verplicht een account aan te maken. Wil je wel een account aanmaken? Dan hoef je alleen extra een wachtwoord in te vullen. Je gegevens worden bij defietser.nl op de juiste manier behandeld en zullen niet aan derden doorgegeven worden, je kunt dus veilig je gegevens invullen op de site.

     

    Stap 5: Kies je dealer

    Wanneer je alle gegevens hebt ingevoerd, geef je aan bij welke dealer de fiets moet worden afgeleverd. Er wordt een selectie van dealers gemaakt aan de hand van de eerder ingevulde adres gegevens. Hierbij wordt rekening gehouden met het assortiment van de dealer. Het kan dus zijn dat de dealer om de hoek niet tussen de opties staat voor aflevering. Reden hiervoor is dat deze dealer het gekozen model niet in zijn assortiment heeft opgenomen. Je kunt uit de opties vervolgens zelf bepalen waar de fiets moet worden afgeleverd. 

     

    Stap 6: Betalen

    Om je bestelling af te ronden dien je vooraf te betalen met IDEAL (in De Fietser kan je betalen met PIN). Zodra de bestelling bij ons binnen is, ontvang je een bevestiging van je bestelling en de betaling.
     

    Stap 7: Bevestigingen

    Nadat je bestelling is geplaatst en de betaling via de bank is goedgekeurd, ontvang je een mail met de bevestiging van je bestelling. Ook krijgt de, door jou gekozen, dealer een bericht dat je deze fiets besteld hebt.

        

    Stap 8: Fiets ophalen

    De fiets wordt (indien op voorraad) binnen 2 tot 7 werkdagen bij de dealer afgeleverd.Als de fiets bij de dealer binnen is wordt hij zo snel mogelijk rijklaar gemaakt (streven is binnen 24 uur). Een dag voordat je de fiets kunt ophalen neemt de dealer contact met je op om een afspraak te maken zodat je je fiets kan ophalen.

  • Welke framemaat fiets moet ik hebben?

    Op de site vind je voor zowel dames- als herenfietsen verschillende framematen. Om de juiste framemaat te berekenen is het handig om je binnenbeenlengte te weten.

        

    De binnenbeenlengte is als volgt op te meten:

    • Trek je schoenen uit en zet je voeten ongeveer 15 centimeter uit elkaar.
    • Meet de lengte van het binnenbeen van de grond tot kruishoogte.
    • Vermenigvuldig je binnenbeenlengte met 0.65 en je weet de juiste framemaat.
Levering
  • Wanneer wordt mijn bestelling afgeleverd?

    Zodra je betaald hebt zetten wij de gekozen fiets klaar voor verzending. Omdat onze dealers met vaste afleverdagen werken, kunnen wij niet exact aangeven wanneer de fiets bij de, door jou gekozen, dealer afgeleverd wordt. Je moet daarom rekening houden met 2 tot 7 werkdagen. Uiteraard doen wij ons best deze levering zo spoedig mogelijk te plannen. Een dag voordat je de fiets kunt ophalen neemt de dealer contact met je op om een afspraak te maken zodat je je fiets kan ophalen.

  • Ik wil de fiets graag voor een bepaalde datum hebben, is dat te regelen?

    Dit kunnen wij helaas niet van te voren garanderen. Dit hangt namelijk allemaal samen met de dag van je bestelling, de binnenkomst van je betaling, de levering bij de dealer en het rijklaar maken van de fiets. Wij adviseren dan ook wanneer je de fiets echt voor een bepaalde datum wilt ophalen, uiterlijk 10 dagen voor die datum de bestelling te doen. Daarbij is het altijd goed om ons even te informeren dat je haast hebt met je bestelling.

  • Mijn fiets zou al afgeleverd moeten zijn maar ik krijg geen e-mailbericht, wat nu?

    Als je na 7 werkdagen nog geen bericht van de dealer hebt ontvangen, kan je via het contactformulier de status van je bestelling opvragen. We streven ernaar om binnen één werkdag een bericht te geven op je contactformulier. Vermeld duidelijk je bestelnummer, naam en telefoonnummer in het formulier zodat wij je sneller kunnen helpen.

  • Mag ik zelf mijn dealer uitkiezen?

    Het is de bedoeling dat je zelf bepaalt welke dealer je wil kiezen. In het bestelproces word je gevraagd om een dealer te kiezen. Je kiest de dealer door middel van het invoeren van je plaats en/ of postcode. Als je dit hebt gedaan worden er automatisch enkele dealers in jouw buurt weergegeven. Vervolgens kan je zelf een dealer kiezen waar de fiets moet worden afgeleverd. Let op: niet alle dealers hebben het gehele assortiment daardoor kan het voorkomen dat een Batavus-dealer een bepaald model niet kan leveren.

  • Wanneer kan ik mijn fiets ophalen?

    Nadat de betaling binnen is wordt er direct een bevestiging van je bestelling verstuurd naar het, door jou opgegeven, e-mailadres en naar de, door jou gekozen, dealer. Vervolgens wordt de fiets (indien op voorraad) binnen 2 tot 7 werkdagen afgeleverd bij de dealer. Als de fiets bij de dealer binnen is wordt hij zo snel mogelijk rijklaar gemaakt (streven is binnen 24 uur). Een dag voordat je de fiets kunt ophalen neemt de dealer contact met je op om een afspraak te maken zodat je je fiets kan ophalen.

  • Ik wil graag een dealer bij mij in de buurt kiezen maar die staat niet in de lijst, hoe kan dat?

    Het kan voorkomen dat een dealer bij jou in de buurt de door jou gekozen fiets niet verkoopt. De dealer heeft dit model dan niet in zijn assortiment opgenomen. In dit geval is het helaas niet mogelijk de fiets daar uit te leveren. Het enige alternatief is in dit geval een andere dealer uit de lijst te selecteren.

  • Moet ik betalen voor de verzending van mijn bestelling?

    Nee, er zijn geen verzendkosten verbonden aan je bestelling. Je fiets wordt kosteloos bij de dealer afgeleverd en rijklaar gemaakt.

  • Kan ik de fiets ook bij mij thuis laten afleveren en daarmee kosten besparen?

    Nee, we kunnen de fiets helaas niet bij je thuis afleveren. Maar gelukkig hoeft dit ook niet om kosten te besparen aangezien levering van de fiets altijd gratis is! De reden dat wij de fiets niet bij jou thuis kunnen afleveren is dat de fiets eerst rijklaar gemaakt moet worden door een erkende dealer van onze merken. De dealer zorgt er bij het rijklaar maken voor dat je veilig op je fiets kunt fietsen. Onderstaand lees je meer over het rijklaar maken van je fiets. Uiteraard kan je altijd zelf met de dealer afspreken dat hij de fiets bij je thuis komt bezorgen.

Fiets rijklaarmaken
  • Hoe werkt het rijklaar maken van een fiets?

    De fiets zal na de bestelling via onze webshop bij de door jou gekozen dealer worden afgeleverd. Wij werken met vaste leverdagen bij onze dealers. Afhankelijk van deze dag en het moment van uw bestelling wordt de fiets (indien op voorraad) binnen 2 tot 7 werkdagen bij de dealer geleverd. Als de dealer de fiets heeft ontvangen zal hij zo snel mogelijk (streven is binnen 24 uur) de fiets rijklaar maken. Een dag voordat je de fiets kunt ophalen neemt de dealer contact met je op om een afspraak te maken zodat je je fiets kan ophalen.

  • Wat houdt rijklaar maken in?

    Voordat je van je fiets gebruik kan maken moet de dealer enkele handelingen verrichten om er voor te zorgen dat je ook daadwerkelijk veilig op de fiets kunt fietsen. Hierbij moet je denken aan het vastzetten van je zadel, het stuur op de juiste hoogte zetten, het afstellen van de remmen, het nakijken van de verlichting of het monteren van de pedalen. Omdat dit op de juiste wijze dient te gebeuren, zijn de fietsen op defietser.nl alleen verkrijgbaar via een erkende, Sparta-, Batavus-, Loekie-, KOGA-, GHOST-dealer. We kunnen onze fietsen daarom niet rechtstreeks aan je versturen. Via een erkende dealer heb je de juiste service en garantie zoals dat hoort bij een A-merk fiets.

Annuleren
Bestelling annuleren
  • Kan ik de bestelling annuleren?

    Wanneer je de fiets nog niet hebt opgehaald bij de dealer, kan je de fiets annuleren door een mail te sturen naar webshop@defietser.nl (uiterlijk binnen 14 dagen na aankoop). Vermeld in het onderwerp de naam die je gebruikt hebt bij bestelling en het bestelnummer zodat wij jouw bestelling(en) kunnen terugzoeken. Voeg daarbij het annulerings-/ retourformulier. Vul het formulier zo volledig mogelijk in zodat de bestelling zo snel mogelijk geannuleerd kan worden. Wij zullen uiterlijk binnen 30 dagen het bedrag van aankoop terugstorten op je rekeningnummer. Indien de fiets al geleverd is aan de dealer kunnen wij bij annulering van je bestelling €30 retourkosten in rekening brengen.

Ruilen & Retourneren
Ruilen
  • De maat van de fiets blijkt toch niet de juiste te zijn, kan ik deze nog ruilen?

    Uiteraard hopen wij dat je de juiste fiets gekozen hebt. Mocht dit niet het geval zijn en is de fiets te groot of te klein, dan is het mogelijk de fiets, mits ongebruikt en in originele staat, binnen 14 dagen terug te brengen naar de dealer waar je de fiets ook hebt afgehaald. Je krijgt dan je geld terug en kunt online opnieuw een fiets bestellen in de juiste maat. 

  • Moet ik betalen bij het ruilen van de fiets?

    Voor het terugsturen van de fiets brengen wij €30,00 in rekening.

Retourneren
  • Wat als de fiets toch niet naar wens is, kan ik deze dan nog retour sturen?

    Wij gaan er natuurlijk van uit dat je tevreden bent met je aankoop. Het kan zijn dat je twijfelt over de maat van de fiets. Op deze site kan je veel informatie vinden over de juiste maat, maar ook ervaring hierin speelt een rol. Bij de dealer kan je controleren of je de juiste maat hebt. Mocht je toch niet tevreden zijn dan is het mogelijk om je fiets, mits ongebruikt en in originele staat, binnen 14 dagen te ruilen of retourneren bij de dealer waar je de fiets ook hebt afgehaald (deze 14 dagen gaan in op het moment dat je de fiets ophaalt bij de dealer). Je kunt hier het formulier voor annulering printen. Als je de fiets wilt retourneren brengen wij €30 retourkosten in rekening.

  • Moet ik betalen voor het retourneren van de fiets?

    Voor het terugsturen van de fiets brengen wij €30,00 in rekening.

Betalen
Betalen
  • Zijn er verzendkosten verbonden aan mijn bestelling?

    Nee, er zijn geen verzendkosten verbonden aan je bestelling.

  • Hoe werkt online betaling bij defietser.nl?

    De betaling van je fiets doe je door middel van iDeal, ben je in Ede dan kan je betalen met PIN. Aan het einde van het bestelproces kun je direct betalen via iDeal. Zo reken je de gekozen fiets direct veilig af in je vertrouwde internetbetaalomgeving.

  • Is mijn betaling veilig?

    Wij gaan uiterst zorgvuldig om met je persoonlijke gegevens. Wanneer je een bestelling plaatst, bewaren wij deze gegevens op door firewalls beschermde servers. Gegevens worden verstuurd met een zogenaamd 'extended-gevalideerde SSL-certificaat'. Dit betekent dat op een elektronisch certificaat ook de (gecontroleerde en gevalideerde) bedrijfsnaam staat. Deze bedrijfsnaam zie je in de meeste webbrowsers in de adresbalk verschijnen, naast het adres van de site. Hierdoor weet je zeker dat de site ook echt van defietser.nl is.

  • Ik heb betaald maar geen orderbevestiging van mijn bestelling ontvangen. Wat moet ik doen?

    Indien je betaald hebt maar geen orderbevestiging hebt ontvangen vragen we je om contact met ons op te nemen via webshop@defietser.nl of telefonisch via 0318-583199.

  • Waarom moet ik vooraf betalen?

    Defietser.nl heeft ervoor gekozen om de bestelde fiets via erkende dealers uit te leveren. Dit heeft te maken met het rijklaar maken van de fietsen. Wij kunnen een fiets niet gemakkelijk meer terug laten halen indien de fiets niet wordt opgehaald door de consument. Wanneer dit het geval blijkt te zijn, zit onze dealer met een fiets die hij zelf moet gaan verkopen waarvoor hij niet gekozen heeft. Vandaar dat wij je vragen de betaling vooraf te regelen zodat de dealer meer zekerheid heeft dat je de fiets ook daadwerkelijk komt ophalen.

  • Kan ik ook achteraf bij de dealer betalen?

    Bij de dealer betalen is helaas niet mogelijk. Omdat defietser.nl ervoor heeft gekozen om de online bestellingen via dealers te laten lopen is een betaling vooraf gewenst. Zo weet de dealer zeker dat je de online bestelde fiets ook daadwerkelijk komt ophalen.

Garantie & Reparatie
Garantie
  • Krijg ik ook garantie op de fiets?

    Je krijgt zeker garantie op de fiets. In de onderstaande vragen vind je de garantiebepalingen, deze vormen een aanvulling op de geldende wettelijke rechten. Ook op de websites van de merken kan je de service en garantie reglementen bekijken. Meer infomatie vind je hier: SpartaBatavusKogaLoekie.

  • Wat is de garantieperiode op een fiets?

    De merken van Accell NL geven over het algemeen 10 jaar garantie op een stalen of aluminium frame, 10 jaar garantie op de voorvork (let op: 2 jaar op verende voorvorken) plus 2 jaar op overige onderdelen. Onderdelen welke aan slijtage onderhevig zijn vallen niet onder de garantie. Ook op het lakwerk krijg je 2 jaar garantie op roestvorming van binnenuit. Verder krijg je op het elektrische systeem van een e-bike 2 jaar garantie, evenals op de accu. Je kunt de garantie op de elektrische onderdelen tevens uitbreiden naar 5 jaar, door een Ezyrider garantie aan te kopen. Dit geldt alleen voor Sparta, Batavus en KOGA fietsen. Meer informatie kan je hier vinden: Batavus, Sparta, KOGA

        

    Let op: de garantievoorwaarden verschillen per fietsmerk. Voor de exacte garantievoorwaarden per merk moeten we je verwijzen naar de fabrikant van het door jou gekozen product. Kijk voor de garantievoorwaarden van jouw fiets even op de site van de fabrikant van jouw fiets: Sparta, Batavus, Loekie, KOGA, GHOST.

  • Wanneer geldt de garantie?

    Defietser.nl geeft, via de gekozen dealer voor uitlevering, een garantie tegen eventuele materiaal- of constructiefouten aan je fiets op de volgende voorwaarden:

    • Je kunt alleen aanspraak maken op garantie indien de fiets is aangemeld door je dealer voor de Fietspas en hij de daarbij behoorde onderhoud geregistreerd heeft (iedere 4.000 km of jaarlijks) en op vertoon van de aankoopbon.
    • De garantie is niet overdraagbaar; alleen de eerste eigenaar van de fiets heeft dus recht op garantie.
    • Op grond van deze voorwaarden verstrekte garantie laat onverlet de mogelijkheid om de verkoper aan te spreken op grond van de gewone, wettelijke bepalingen van het Burgerlijk Wetboek.
  • Wanneer wordt de garantie niet verleend?

    Garantie wordt in ieder geval niet verleend indien:

    • De fiets oneigenlijk of onzorgvuldig is gebruikt of beschadigd is door een verkeersongeval of valpartij.
    • De schade te wijten is aan normale slijtage van onderdelen zoals banden, ketting, kabels en remblokjes.
    • De fiets onvoldoende onderhouden is, d.w.z. niet zoals aangegeven in het meegeleverde instructieboekje, iedere 4.000 km of jaarlijks.
    • Reparaties ondeskundig of niet door een merk*-dealer wordt uitgevoerd.
    • Voor reparaties niet-originele onderdelen zijn gebruikt of indien die onjuist gemonteerd zijn.
    • De constructie gewijzigd is.
    • De fiets voor verhuur is gebruikt.
    • Roestvorming ontstaan is op gelakte, verchroomde en aluminium onderdelen van de fiets omdat de fiets niet regelmatig is onderhouden of schoongemaakt.

         

    Voor de exacte uitsluitingen verwijzen we naar de garantievoorwaarden van het betreffende merk.

        

    *In dit geval bedoelen we met merk-dealer een dealer die jouw fietsmerk officieel mag/ kan onderhouden. Dit kan dus zijn een erkende Sparta, Batavus, Loekie, KOGA, GHOST dealer. Ter illustratie: heb jij een Sparta fiets, dan dient deze onderhouden te worden door een erkende Sparta-dealer die je onderhoud kan registreren op je fietspas.

  • Wat valt onder garantie?

    Alleen defecte onderdelen die via de erkende merk*-dealer naar de fabrikant ter beoordeling worden opgestuurd, maken deel uit van de garantie. Deze delen kunnen worden gerepareerd dan wel worden vergoed. Gedurende de garantieperiode zullen alle onderdelen, waarvan door een van de merken is vastgesteld dat er sprake is van een materiaal- en/of constructiefout, naar keuze van de merken worden vergoed dan wel worden gerepareerd.

     

    Eventuele kosten van (de-)montage zijn voor rekening van de eigenaar. In afwijking van het vorige, komen bij frames en voorvorken, gedurende de eerste 3 jaar na aankoop, het arbeidsloon voor rekening van de fabrikant.

     

    Wanneer het origineel niet meer leverbaar is, dan zorgt (merk) voor minimaal een gelijkwaardig alternatief, echter kan (merk) er niet voor instaan dat frametypen of kleuren blijven.

     

    *In dit geval bedoelen we met merk-dealer een dealer die jouw fietsmerk officieel mag/ kan onderhouden. Dit kan dus zijn een erkende Sparta, Batavus, Loekie, KOGA, GHOST dealer. Ter illustratie: heb jij een Sparta fiets, dan dient deze onderhouden te worden door een erkende Sparta-dealer die je onderhoud kan registreren op je fietspas.

  • Hoe weet ik of het probleem aan mijn fiets onder de garantie valt?

    Het kan natuurlijk zijn dat je op basis van bovenstaande informatie nog niet zeker bent of het probleem aan jouw fiets onder de garantie valt. Wij adviseren je in dit geval contact op te nemen met de erkende dealer waar je jouw fiets hebt afgehaald. De dealer kan je verder helpen met de garantie vragen en eventuele reparaties.

Reparatie
  • Mijn fiets is stuk, wat nu?

    Het kan helaas altijd gebeuren dat je een probleem krijgt met je fiets of dat er een bepaald onderdeel stuk gaat. Om dit goed af te handelen kun je contact opnemen met de dealer waar je jouw fiets hebt opgehaald. De dealer kan vervolgens het probleem van je fiets vaststellen en je verder informeren over de reparatie en eventuele garantie/ reparatiekosten.

  • Wat zijn de kosten voor reparatie aan mijn fiets?

    Er zijn geen vaste prijzen voor reparatie aan je fiets. De kosten zijn o.a. afhankelijk van de garantievoorwaarden en het probleem dat je hebt aan je fiets. In overleg met de dealer, waar je je fiets hebt afgehaald, wordt bepaald wat de kosten voor de reparatie zullen zijn en wat eventueel onder garantie kan worden afgehandeld.

  • Valt de reparatie aan mijn fiets onder de garantie?

    Dit is vooraf lastig aan te geven. Wij adviseren je dan ook voor een reparatie altijd bij de dealer langs te gaan waar je, je fiets ook hebt afgehaald. Je kunt van te voren alvast lezen wat er binnen de fabrieksgarantie van onze merken valt onder het kopje garantie op deze pagina. Verder kun je in overleg met de dealer kijken wat er binnen de garantie mogelijk is.

Vragen & Klachten
Klachten
  • Ik heb een klacht over mijn bestelde fiets, wat nu?

    Mocht je onverhoopt een klacht hebben, dan kan je die via het contactformulier versturen. Wij streven ernaar om binnen 1 werkdag een reactie te geven op je klacht. Het kan voorkomen dat wij voor sommige vragen of klachten afhankelijk zijn van antwoorden van leveranciers of dealers waardoor het een paar dagen langer kan duren voordat je een reactie ontvangt.

  • Ik heb een klacht ingediend maar nog geen reactie gekregen, wat nu?

    Wij streven er naar om binnen 1 werkdag een reactie te geven op je klacht. Het kan voorkomen dat wij voor sommige vragen of klachten afhankelijk zijn van antwoorden van leveranciers of dealers waardoor het een paar dagen langer kan duren voordat je een reactie ontvangt.

  • Ik heb het antwoord op mijn vraag nog niet kunnen vinden, wat nu?

    Geen probleem! We doen ons best om je van te voren al zoveel mogelijk informatie te geven over onze processen. Je zou nog even bij de meest gestelde vragen van onze bezoekers kunnen kijken, staat het antwoord hier ook niet bij? Neem dan contact met ons op via ons contactformulier en wij proberen je binnen 1 werkdag een antwoord te geven.

Voorwaarden van defietser.nl
  • Welke voorwaarden gelden er bij een aankoop op defietser.nl?

    Wil je onze voorwaarden nog eens rustig nalezen? Dat kan hier: verkoopvoorwaarden defietser.nl