15-10-2016

Wat beinvloedt de actieradius?

Het is een van de eerste zaken die een fietser bij aanschaf van een nieuwe e-bike wil weten: wat is de actieradius? Anders gezegd: hoe lang kan ik rijden zonder de accu tussentijds op te laden? De actieradius is afhankelijk van verschillende zaken.

Wat een e-biker absoluut niet wil is dat de motor zijn laatste adem uitblaast terwijl er nog een route van meer dan 25 kilometer tot aan huis voor de wielen ligt. De ‘finale’ van de fietstocht zou dan loodzwaar kunnen worden. Op de display op het stuur valt af te lezen hoe lang de ondersteuning nog meegaat. Maar pas op: de getoonde afstand is slechts een indicatie. De ene keer loopt het kilometeraantal sneller terug dan de andere keer, en dus kan het geen kwaad om wat meer te weten van de aspecten die de actieradius beïnvloeden.

Capaciteit

De belangrijkste factor die de actieradius bepaalt is de capaciteit van de accu. In het verleden was een accu-inhoud van 300 wattuur de standaard. Daarmee kon de e-biker 3 uur rijden bij een ondersteuning van 100 watt. Anno 2016 ligt de standaard inhoud op 400 of 500 wattuur en zijn er fietsen met een nog grotere capaciteit. Dat heeft alles te maken met de technologische ontwikkeling: fabrikanten zijn in staat om een compacte accu met meer inhoud te maken. Bovenal voorziet de grotere capaciteit in een behoefte van ons, fietsers: we willen nou eenmaal steeds langere afstanden rijden. Vaak hebben we bij aankoop een keuze in accu-inhoud.

Zuinig rijden

Niet alleen de capaciteit bepaalt de actieradius; ook het rijgedrag is belangrijk. De ene fietser gaat zuinig om met de beschikbare energie, de andere ‘smijt’ ermee. Slim is het om bij een rood verkeerslicht naar een lichtere versnelling te schakelen. Als u weer optrekt ontziet u de accu. De ondersteuning is immers gekoppeld aan de trapfrequentie, en dus geldt: hoe minder pedaalomwentelingen u maakt, hoe harder de motor zich inspant en hoe meer energie hij ‘vreet’. Er zijn systemen verkrijgbaar die automatisch zwaarder en lichter schakelen. NuVincy Harmony is daar een bekend voorbeeld van. Het zorgt voor een efficiënt accugebruik. Een andere energieverspiller naast het vergeten terug te schakelen is het gegeven dat fietsers soms met zachte banden op pad gaan. Ook dat doet de actieradius teruglopen. Het zit zo: een zachtere band heeft meer wrijving met het wegdek. De band is immers platter en maakt meer contact met het asfalt. Het kost dan extra energie om vooruit te komen. Pomp de banden op tot circa 6 bar. Banden met meer lucht kunnen zorgen voor een actieradius die wel 10 procent groter is. Nog een tip als u zuiniger wilt rijden: schakel de ondersteuning bij rugwind uit of kies de stand met de minste ondersteuning.

Koude omstandigheden

Als u in de koudere maanden van het jaar de deur uitgaat voor een langere tocht, houd er dan rekening mee dat de actieradius lager ligt. Dit kan soms wel 30 procent zijn. Er valt hier weinig tegen te doen. Het zijn voornamelijk de koude weersomstandigheden die voor deze lagere actieradius zorgen. Neem daarom voor noodgevallen een oplader mee. Tegenwoordig ontvangen meer en meer koffiecorners en brasserieën groepen fietsers met open armen. Terwijl de accu energie tankt, kunt u in een horecagelegenheid opwarmen met een kop warme chocolademelk of een bord soep. Het oplaadmoment wordt dan zelfs aangenaam.