22-10-2016

Zorgeloos op reis met auto en fiets

Deze herfst een mooie fietstocht in binnen- of buitenland gepland? Als u eropuit gaat is het belangrijk aandacht te besteden aan het vervoer. De Fietser geeft 5 tips bij de keuze voor een fietsdrager op de auto.

1. Fietsen op het dak of aan de trekhaak?

Fietsendragers zijn er in allerlei soorten, vormen en maten. Alle systemen hebben specifieke voordelen ten opzichte van elkaar. Het is vooral belangrijk om vooraf te bepalen waar de drager wordt geïnstalleerd: boven op het autodak of aan de trekhaak. Het voordeel van een trekhaakdrager is dat de fietsen redelijk gemakkelijk op en van de drager gaan. Bij sommige systemen is het echter wat lastig om de kofferbak te openen. Een dakdrager heeft dit nadeel niet, maar daarbij is het lastiger om de fiets van de auto te tillen. Een dakdrager vangt wind tijdens de reis. Doorgaans is een dakdrager iets goedkoper

2. Kunnen mijn auto en drager de fiets aan?

De populaire e-bikes zijn met meer dan 20 kilo zwaarder dan gewone fietsen. Omdat ze wat meer wegen is het goed om het draagvermogen van de drager en de maximale belastbaarheid van de trekhaak of dissel na te gaan. Wie de drager te zwaar belaadt, kan onveilige situaties veroorzaken. Niet alleen bij e-bikes, maar alle fietssoorten is een controle zeer aan te raden. Houd rekening met de maximale kogeldruk van de auto. Een tip: verwijder de accu van de e-bike. Dit bespaart alweer een paar kilogram.

3. Is de goot breed genoeg?

Besef dat de meeste fietsendrager geschikt zijn voor standaard toer- en stadsfietsen. Wie bijvoorbeeld met mountainbike op pad gaat, heeft mogelijk een speciale drager nodig. Bij mountainbikes moet de goot van de drager soms net iets breder zijn omdat de banden dikker zijn. Soms zit de geschikte goot er al standaard op, soms vraagt het type fiets om een aparte drager. Er zijn eveneens speciale dragers voor e-bikes.

4. Let op de wetgeving

Er gelden strenge regels met betrekking tot het vervoer van fietsen. Volgens de wetgeving in Nederland mogen fietsen aan beide zijden van de auto maximaal 20 centimeter uitsteken. Scherpe uitstekende delen zijn ook uit den boze. Wellicht onnodig om aan te stippen: de achter- en remverlichting van de drager moet functioneren en wit nummerbord is verplicht. Gaat de reis naar het buitenland, vraag dan bij de ANWB de actuele regels op. In enkele landen is een fietsdrager achter een auto niet eens toegestaan of gelden heel andere wetten. Voorkom hoge boetes en daarmee bederf van het uitstapje.

5. Test de drager

Test ruim vóór het fietsuitstapje of alles naar behoren functioneert. Soms is er gedoe met een stekker en blijkt een verloopstekker nodig om de verlichting te laten werken. Ga eveneens na of u de fiets op en van de drager krijgt. De e-bike is – we zeggen het nogmaals – soms best zwaar. Voor sommige mensen met een wat zwaardere fiets kan een oprijgootje een heel handig, welkom hulpmiddel zijn.