Geschreven door
Robin
Online fietsexpert & blogger
6 geschreven blogs
Fietst graag op een racefiets. Vindt niets mooiers dan op een prachtige zomerochtend door het Hollandse landschap rijden met de zon op z’n gezicht.
08-06-2018 953 gelezen 1 reactie

Wanneer is het tijd voor onderhoud van je e-bike bij de specialist?

Je kunt je e-bike voor een groot deel zelf onderhouden. Toch is het verstandig om minimaal één keer per jaar bij een specialist langs te gaan voor een servicebeurt. Maar in sommige gevallen kun je beter nét wat eerder langsfietsen.

Het elektrische systeem werkt niet goed

Je hebt het idee dat de motor hapert of de accu wel erg snel leeg is? Dat hoeft niet per se te betekenen dat er iets mis is met de techniek. Er kunnen namelijk heel veel oorzaken zijn. Maar bij twijfel het kan nooit kwaad de specialist het elektrische systeem van je fiets eens na te laten lopen.

Zwaar remmen

Je remmen zijn een belangrijk onderdeel van je fiets. Het is verstandig om zelf regelmatig te controleren of de voor- en achterremmen nog goed werken. Hoe weet je nou of er iets mis is met je remmen? Dat merk je doordat je fiets zwaar remt of je remmen af en toe niet reageren. Pas op dat je dan niet te lang wacht met een controle. Om ervoor te zorgen dat je veilig kunt blijven fietsen natuurlijk, maar ook om verdere schade aan je e-bike te voorkomen.

Loszittende spaken

Losse spaken? Dat is meestal geen goed teken! Als er eentje los gaat, volgen er vaak snel meer. Er komt dan namelijk extra kracht op de andere spaken te staan. Ook kan er een slag in je wiel komen. Dus hoor je een tikkend geluid uit je wielen, dat kan betekenen dat je spaken niet meer goed op spanning staan. Laat je specialist de spaken opnieuw spannen, zodat je geen risico loopt dat de overige spaken ook los gaan zitten.

Rammelende ketting

Hoor je een rammelend geluid uit je kettingkast of voel je dat de ketting lam is? Dan is de kans groot dat je ketting versleten is. Dit voorkom je wanneer je regelmatig smeert met olie. Maar alsnog slijten de ketting en tandwielen. Voorkom het risico dat je ketting onderweg knapt en je ergens halverwege stil komt te staan.

Om rekening mee te houden:

    • De beste tijd om langs de dealer te gaan voor een jaarbeurt is aan het begin van de winter of voor een vakantie, zodat je fiets altijd goed verzorgd de winter of vakantieperiode in gaat.

    • Een los schroefje of een lekke band? Zulke kleine klussen kun je eenvoudig zelf oppakken. Voor op het boodschappenlijstje: een setje steeksleutels, dopsleutels (8 t/m 16), inbussleutels, schroevendraaier, combinatietang, kettingponsje, een fles rijwielolie, binnenband en een plaksetje.

Om er zeker van te zijn dat je veilig in het verkeer kunt deelnemen is een jaarlijkse onderhoudsbeurt erg belangrijk. Of je vaker voor een onderhoudsbeurt moet is afhankelijk van het aantal kilometers dat je fietst. Laat je hiervoor adviseren door onze fietsexperts of je dealer.


Weten welk onderhoud je zelf aan je e-bike kunt doen? Lees dat hier.

Reacties
1 reactie
Guy
13-07-2018 20:52:52
Als je lek rijdt met je achterwiel met naafversnelling en trommelrem, is het alles behalve een klein klusje, Tenzij je er iets van kent natuurlijk.
Elke 4 weken de bandenspanning kontroleren kan veel leed voorkomen!
Geef een reactie