14-11-2016

‘Fiets van de zaak’ kan nog steeds

Overheden pompen flinke sommen in de verbetering van infrastructuur. Fietspaden worden breder, werklieden passen gevaarlijke punten aan en snelfietsroutes komen er in een moordend tempo bij. Maarre… Hoe zit het ook alweer met de ‘fiets van de zaak’?

Om maar direct antwoord te geven: de ‘fiets van de zaak’, zoals de regeling ooit bekend stond, bestaat niet meer. Sinds 1 januari 2015 valt de bedrijfsfiets onder de werkkostenregeling, legt fiscaal jurist Sanne van den Elst van Belastingtips uit. “Deze is gerelateerd aan de totale fiscale loonsom. De werkgever mag maximaal 1,2 procent hiervan aan belastingvrije vergoedingen aan personeel uitgeven.” Een fictief voorbeeld: bij een loonsom van 600.000 euro is dat dus 7.200 euro.

“Zo’n bedrag is natuurlijk snel uitgegeven. Het kerstpakket, de telefoon, het personeelsuitje en heel wat andere zaken vallen immers ook onder diezelfde werkkostenregeling. Alles moet uit datzelfde potje en als het eenmaal leeg is, is het potje leeg”, zegt Van den Elst. “Werkgevers proberen het in de praktijk zo goed mogelijk te doen en maken het bedrag dat zij belastingvrij mogen uitkeren daadwerkelijk op. Het maakt hen echter vaak weinig uit waar het geld naartoe gaat.”

Een fiets lijkt niet de hoogste prioriteit te hebben. De aankoopprijs van een nieuwe e-bike ligt hoger dan bij een niet-ondersteunde fiets. Veel werknemers hebben al een (gewone) fiets, maar laten deze in de garage staan omdat de afstand net iets te groot is. Met een e-bike zouden zij mogelijk wel naar het werk fietsen. Uit onderzoek is naar voren gekomen dat fietsende en bewegende werknemers fitter en minder vaak ziek zijn. Daarnaast is woon-werkverkeer per fiets duurzamer.

Alternatief voor ‘fiets van de zaak’

Is er dan helemaal geen alternatief voor de ‘fiets van de zaak’? Gelukkig wel, weet Van den Elst. “Werkgevers mogen een belastingvrije reisvergoeding van 19 cent per kilometer verstrekken”, zegt Van den Elst. Een fulltime werknemer met een enkele reis van 12 kilometer naar kantoor rijdt 120 kilometer per week. Dat zou een vergoeding van ruim 1.000 euro per jaar kunnen opleveren. Dat betekent dat een fietsende werknemer een e-bike van 2.000 euro binnen 2 jaar terug heeft.