10-10-2016

Hoe zit het nou met de speed pedelec?

Zeker op ’s lands fietssnelwegen komen ze vaker voorbij gezoefd: de speed pedelecs die net een fractie harder kunnen dan de vertrouwde e-bikes. Vanaf 1 januari 2017 gaan de regels voor dit fietstype op de schop. Wat er precies verandert?

De speed pedelec, bij sommigen misschien beter bekend als de high speed e-bike of kortweg de speed bike, is er met name voor mensen die een wat langere afstand moeten afleggen en van snelheid houden. Waar de normale e-bike ondersteunt tot 25 kilometer per uur, kan de speed pedelec een tikkeltje harder: tot wel 45 kilometer per uur. Veiligheid is altijd belangrijk. Dat geldt zeker als de fietser dit soort hogere snelheden op de teller aantikt. Het is daarom dat de overheid zich heeft gebogen over regelgeving voor deze opkomende fietscategorie.

Blauw plaatje eraf, gele erop

Hoe ziet het pakket aan regels eruit? Vanaf 1 januari 2017 wordt de speed pedelec gezien als een bromfiets. Dat betekent, vrij logisch, dat hiervoor dezelfde regels gelden. Speed bikers moeten minimaal 16 jaar zijn en een bromfietsrijbewijs hebben om ermee op straat te mogen. Binnen de bebouwde kom horen de snelle fietsen, met een geel verzekeringsplaatje, thuis op de rijbaan. Het dragen van een helm is verplicht. Fabrikanten werken aan goed beschermende en toch ook luchtige helmen die voldoen aan de wet. Er zijn voor de speed bike helmeisen opgesteld.

Nu nog beschouwt de overheid de speed pedelec als een snorfiets. Het is daarom dat vele ‘e-bikende snelheidsduivels’ op dit moment rondrijden op een speed bike met een blauw verzekeringsplaatje. Mensen met een speed pedelec met snorfietskenteken kunnen dit gratis laten overzetten naar een bromfietskenteken. De RDW informeert eigenaren hierover. In een brief wordt de procedure uitgelegd. Er zijn al enkele duizenden Nederlanders met een speed pedelec. Ruim 1 procent van alle verkochte elektrische fietsen is tegenwoordig een speed bike.